آیا استفاده از کفش‌های نامناسب تأثیر منفی بر سلامت ما دارد یا هیچ تأثیر منفی بر بدن شما ندارند. کفش‌های نامناسب برای فرد می‌توانند بر روی پاهای ما تأثیر منفی بگذارند. کفش‌هایی با پاشنه بالاتر، چسبندگی ضعیف و بند نامناسب یا فاقد آن به اختلال در راه رفتن، تعادل و زمین خوردن مرتبط است، در حالی که انقباض پا در داخل کفش می‌تواند پاراتازیزی (سوزن سوزن شدن) یا بی حسی موقت ایجاد کند. اگر کفش نامناسب باشد، مشکلات کوتاه مدت می‌تواند به مشکلات طولانی مدت تبدیل شود، زیرا تمایلی به انجام فعالیت‌هایی مانند پیاده روی یا حتی توانایی کار در یک شغل انتخاب شده با پیامدهای ذهنی، روحی و جسمی ندارد.

اثرات کوتاه مدت پوشیدن کفش نامناسب 

اثرات کوتاه مدت پوشیدن کفش نامناسب

کفش‌های نامناسب تقریباً بلافاصله به پاهایتان آسیب می‌رسانند. برخی از شرایط و مشکلات رایج مرتبط با استفاده از کفش‌های نامناسب عبارتند از:

میخچه 

میخچه یک شاخه از پوست سفت و مرده است که از روی برجستگی استخوانی مانند مفصل ایجاد می‌شود. میخچه‌ها اغلب به دلیل فشار طولانی مدت به ناحیه خاص معمولاً از کفش‌های نامناسب ایجاد می‌شوند.

“این حالت معمولاً منقطع، گسسته است و در صورت وارد آمدن فشار به محل می‌تواند بسیار دردناک باشد. میخچه می‌تواند سفت یا نرم باشد (و در جایی که بین انگشتان پا وجود داشته باشد، مرطوب باشد) و می‌تواند رگ‌های خونی و یا رشته‌های عصبی داشته باشد. میخچه‌های بلند را می‌توان محکم به بافت‌های نرم عمیق تری متصل کرد، که باعث می‌شود جدا شدن کامل آن‌ها سخت شود. “

کفش‌های خیلی گشاد باعث می‌شوند پای شما بلغزد و مالش یابد، یا طرح‌هایی که فشار زیادی را به منطقه خاصی از پا وارد می‌کنند به احتمال زیاد یکی از عوامل ایجاد کننده میخچه هستند.

مشکلات ناخن

مشکلات ناخن و قارچ یکی از تأثیرات بد پوشیدن کفش نامناسب است. ناخن‌های رشد نکرده، ایجاد شده در هنگام سوراخ شدن طرفین ناخن به پوست اطراف، آزار دهنده هستند و می‌توانند دردناک باشند.

پوشیدن کفش و جوراب هایی که به درستی متناسب نیستند و مکان آن‌ها خیلی محکم است، به طرف انگشتان پا فشار می‌آورد و می‌تواند پوست را به صفحه ناخن فشار دهد. علاوه بر این، کوتاه کردم اشتباه ناخن انگشتان پا (نه مستقیم و نه در منحنی آرام) و بریدن کناره‌های ناخن می‌تواند انگشت شما را در معرض خطر رشد نامناسب ناخن پا قرار دهد.

علاوه بر این، عفونت‌های قارچی ناخن پا نیز می‌توانند ناخوشایند باشند و باعث تغییر رنگ و شکنندگی ناخن می‌شوند اما همچنین می‌توانند بر اعتماد به نفس شما نیز تأثیر بگذارند و (به ندرت) منجر به عوارض بعدی می‌شوند که از طریق آن عفونت گسترش می‌یابد.

“تروما، با یک اپیزود منفرد یا قسمت‌های جزئی مکرر (ناشی از کفش تنگ)، می‌تواند ناخن را از بستر خود بلند کند و به ارگانیسم‌های ساکن پوست طبیعی محلی برای ورود به بستر ناخن و زیر صفحه نرم ناخن بدهد، جایی که می‌توانند رشد کنند.

جلوگیری از پوشیدن جوراب و کفش تنگ، که می‌تواند از طریق ضربه‌های مکرر به ناخن آسیب برساند و محیط مرطوبی را ایجاد کند که در آن اسپورهای قارچ رشد می‌کنند، می‌تواند از عفونت قارچی ناخن پا جلوگیری کند.

پای ورزشکار

پای ورزشکار توسط یک درماتوفیت یک نوع قارچ که روی پوست زندگی می‌کند ایجاد می‌شود. این وضعیت باعث خارش شدید، التهاب و پوسته پوسته شدن پوست می‌شود و هم‌زمان ناخوشایند، ناراحت کننده و بسیار مسری است.

این شرایط مناطق مرطوب و عرق کرده پا را تحت تأثیر قرار می‌دهد، خصوصاً بین انگشتان و فضاهای شست پا (خصوصاً در کفش‌های تنگ که انگشتان را برای مدت زمان پوشیدن آن کفش نزدیک می‌کند) و اغلب زیر قسمت داخلی قوس پا را درگیر می‌کند.

این وضعیت می‌تواند در هنگام راه رفتن با پای برهنه در منطقه ای که دیگران نیز کفش تنگ می‌پوشند قابل پخش و انتقال می‌باشد. بهداشت مناسب پا و استفاده از کرم ضد قارچ کمک خواهد کرد مهم است که این بیماری قبل از انتشار به ناخن‌های پا درمان شود.

اثرات طولانی مدت پوشیدن کفش نامناسب 

اثرات طولانی مدت پوشیدن کفش نامناسب

پوشیدن یک جفت کفش اشتباه باعث آسیب دائمی بدن در پایین پا می‌شود و مشکلات ناشی از آن فقط به پاها محدود نمی‌شود. مراقب موارد زیر باشید:

قوس‌ پای پایین افتاده پا 

قوس‌های فرو رفته یا افتاده پا (اصطلاحاً “صافی کف پا” شناخته می‌شود) اصطلاحی است که برای توصیف مواردی که پاها قوس کم و یا بدون قوس هستند، استفاده می‌شود و در نتیجه آن پای شما به صورت صاف و مسطح بر زمین فشار می‌دهد.

این حالت هنگامی اتفاق می‌افتد که هنگام راه رفتن در تاندون آشیل و عضلات پشت ساق درد داشته باشید. این امر می‌تواند منجر به کشیدگی در رباط‌هایی شود که از قوس پا پشتیبانی می‌کنند (کشیدگی رباط)، پلانتار فاشیا و تاندون عضله (تیبیالیس خلفی)، که همچنین به حمایت از قوس پا کمک می‌کنند. کشیدگی طولانی مدت در این ساختارهای بافت نرم ممکن است منجر به آسیب و پایین آمدن قوس‌ها و در نتیجه درد در قسمت قوس و پاشنه پا شود.

پوشیدن کفشی که به هیچ وجه پاشنه نداشته باشد، از افرادی را که عضلات ساق پا و تاندون آشیل دارند، پشتیبانی نمی‌کند.

کمر درد 

مشکلات احتمالی زیادی وجود دارد که ممکن است در اثر پوشیدن کفش‌های نامناسب (به خصوص پاشنه) برای مدت زمان طولانی بوجود آید، که بعضی از آن‌ها پشت شما را هدف قرار می‌دهد.

عملکرد عضلات نخاعی کمر می‌تواند تشدید شود، و منجر به استفاده بیش از حد با سفت شدن احتمالی آن شود و منجر به تغییرات وضعیتی شود. همچنین، ممکن است فشرده سازی دیسک بین مهره ای کمر (در نتیجه پوشیدن کفش نامناسب) منجر به کمردرد شود.

در صورت امکان از کفش‌های با پاشنه کوتاه تر استفاده کنید و اگر کفش پاشنه بلند می‌پوشید، مطمئن شوید که “خوب ساخته شده” است و برای مدت طولانی از آن‌ها استفاده نکنید.

درد مفصل 

اضافه بار زیاد در اثر پوشیدن طولانی مدت کفش‌هایی که پشتیبانی کافی ندارند، در نهایت می‌تواند باعث انواع مشکلات مفصلی مانند آرتروز و همچنین درد زانو به خصوص در مورد کفش‌های پاشنه بلند شود.

زانوها مجبور می‌شوند بیشتر خم شوند تا جایگزینی برای کاهش شوک در پا هنگام برخورد پاشنه به زمین هنگام راه رفتن شوند. همچنین در نتیجه عضلات جلوی ران باید بیشتر کار کنند تا در هنگام راه رفتن فشار خوبی ایجاد کنید.

کفش‌های نامناسب همچنین می‌توانند منجر به تغییر شکل‌هایی مانند خار استخوانی و ایجاد لبه استخوانی در اطراف مفاصل بزرگتر پا شوند. همچنین اخیراً گفته شده است که تنفس و سلامت طناب صوتی می‌تواند تحت تأثیر انتخاب کفش قرار گیرد. پوشیدن کفش پاشنه بلند در تمام طول روز می‌تواند منجر به تنفس سریع‌تر، کم عمق و آسیب رساندن به تارهای صوتی شود.

انجام اقدامات پیشگیرانه 


انجام اقدامات پیشگیرانه اثرات کفش های نامناسب

پاسخ اجتناب از چنین مشکلاتی در کوتاه مدت و بلند مدت، خوشبختانه واقعاً ساده است. فقط به کفش‌هایی که می‌خرید توجه داشته باشید و اینکه چند وقت یک بار استایل خاصی می‌پوشید. برخی از مواردی که باید هنگام خرید یک جفت کفش جدید باید مراقب آن‌ها باشید عبارتند از:

  • اطمینان حاصل کنید که فضای کافی در جلوی کفش شما (جعبه انگشتان پا) وجود دارد تا انگشتان پا را آزادانه تکان دهید. اگر قرار است کفش در اینجا محکم شود، خود را در معرض ضایعات فشاری و بی حسی قرار می‌دهید.
  • در حالت ایده آل، کفش شما باید دارای بند یا چسب باشد، که به شما امکان می‌دهد در صورت لزوم، کفش خود را تنظیم کنید.
  • کفش‌ها باید دارای گرادیان ناچیز پاشنه (حدود 20 تا 40 میلی متر ارتفاع) باشند، برای پایداری و جبران هرگونه گرفتگی که ممکن است در تاندون آشیل داشته باشید، پهن باشند.
  • قسمت فوقانی کفش باید از مواد طبیعی برای انعطاف پذیری عمومی، دوام و راحتی ساخته شود.
  • خاصیت ضربه گیری در داخل کفش برای راحتی و کاهش ضربه در هنگام نشستن روی پاشنه پا و فشار دادن از روی توپ‌های پا هنگام راه رفتن بسیار مناسب است.
  • کفشی را انتخاب کنید که در قسمت میانی آن محکم باشد (بین پاشنه پا و جعبه انگشت شست) تا نتوانید آن را مانند پارچه بپیچید.

همچنین اگر قرار است برای مدت طولانی پیاده روی کنید، بهتر است گزینه انتخابی خود را به کفش‌های مخصوص این کار تغییر دهید. نه تنها بهتر است از پاهای خود مراقبت کنید، بلکه تغییر در کفش همچنین شما را قادر می‌سازد و شما را ترغیب می‌کند که بیشتر و مدت زمان بیشتری راه بروید و منجر به سبک زندگی به طور کلی سالم تر شود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonمشاوره و تماس