درمان پا درد شدید در کودکان و بزرگسالان با روش های توانبخشی

کف پای شما از 26 استخوان تشکیل شده که دو قوس متصل پا را تشکیل می دهند. قوزک پا از اتصال متقابل کف پا و قسمت پایین پا ایجاد می شود. استخوان های کف پا توسط رباط ها کنار یکدیگر قرار می گیرند.ماهیچه های پا همراه با بافتی که رباط کف پا نامیده می شود، نقش حمایتی دوم را ایفا می کنند. همچنین لایه ای از چربی در کف پا وجود دارد که به تحمل وزن فرد و کاهش اثر ضربه کمک می کند. احساس ناراحتی یا درد در پا ، نشانه وجود مشکلی در پا است. اینکه درد چگونه و چه موقع احساس می شود، می تواند برای تشخیص علت و شدت بیماری کمک کند.

درد کف پا می تواند بر دیگر قسمت های آن از انگشتان گرفته تا تاندون آشیل در قسمت پشت پاشنه پا تاثیر بگذارد. بسیار مهم است که تشخیص درست علت اصلی درد پا توسط یک پزشک متخصص مربوطه انجام شود. دکتر باید شدت درد را بررسی کرده بخصوص اگر این درد بعد از آسیب به پا ایجاد شده باشد. درمان مشکل شما بستگی به علت درد دارد. در بعضی از بیماران درمان بسیار ساده و با یک کفی طبی، درد کاملا کاهش می یابد. دیگر بیماران ممکن است به گچ، بیرون آورن زگیل، فیزیوتراپی و گاهی جراحی نیاز داشته باشند. در کلینیک پا دکتر فرخانی انواع روش های درمان پا درد به شما عزیزان ارائه می شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت می توانید با شماره ما تماس حاصل فرمایید.

علت پا درد چیست؟


آسیب، استفاده بیش از حد از پا یا هرچیزی که باعث التهاب یکی از استخوانها ، رباطها یا تاندون های پا شود می تواند علت درد پا باشد.آرتروز یکی از علت های معمول درد پا است . آسیب به عصب های پا ممکن است باعث سوزش شدید،بی حسی یا گزگز (اعصاب محیطی)پا شود. بعضی از علت های معمولی درد کف پا شامل موارد زیر است :

  • التهاب تاندون آشیل
  • پارگی تاندون آشیل
  • شکستگی شدید
  • خار استخوان
  • شکستگی قوزک یا شگستگی پا
  • شکستگی انگشتان پا
  • پینه پا
  • ورم مفصلی
  • میخچه و پینه 
  • آسیب عصبی در بیماران دیابتی
  • کف پای صاف
  • نقرس
  • تغییر شکل پشت پاشنه پا
  • انگشت چکشی و خمیدگی انگشت
  • گودی کف پا یا کفش نامناسب قوس پا
  • فرو رفتن ناخن در انگشت
  • متاتارسالژیا یا درد استخوانهای قسمت متاتارس پا
  • مورتون نوروما یا تومور عصبی مورتون
  • آرتروز
  • التهاب موضعی استخوان
  • بیماری پاژه استخوان
  • آسیب عصبی محیطی
  • التهاب رباط کف پا (پلانتار فاسیا)
  • زگیل کف پا
  • آرتروز پسوریازیس
  • بیماری رینود
  • آرتروز ری اکتیو
  • آرتریت روماتوئید
  • آرتروز عفونی
  • شکستگی استرس یا تنشی استخوان
  • سندروم تونل تارسال
  • پارگی تاندون
  • تومورها

چه زمانی مراجعه به پزشک ضروری است؟


بسیاری از افرادی که بطورمدام پا درد دارند ، می دانند که چه چیزی باعث میشود که درد شروع شده و بهترین روش برای کاهش درد را می شناسند. با این حال، اگر بیماران با مشکلات زیر مواجه شدند باید هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنند:

  • درد ناگهانی و شدید
  • درد پا به دلیل آسیبی که اخیرا اتفاق افتاده.
  • اگر بعد از آسیب، نمی توانند هیچ فشاری را روی پا تحمل کنند.
  • بیمارانی که پا درد دارند و مشکلات پزشکی که با جریان خون تداخل داشته باشد.
  • در محل درد زخم باز وجود داشته باشد.
  • تب داشته باشند.

چگونه درد تشخیص داده می شود؟


دکتر درباره دیگر علائم و علت هایی که ممکن است باعث آسیب پا شده باشد از بیمار سوالاتی می پرسد. همچنین از فعالیت های فیزیکی و آسیب های قبلی پا و قوزک پا اطلاعاتی را از بیمار دریافت می کند. سپس پای بیمار را بررسی کرده و ممکن است نواحی مختلفی از پا را فشار داده تا محل درد را پیدا کند. پزشک همچنین از بیمار می خواهد تا راه برود و چند حرکت ورزشی مانند غلتاندن پا انجام دهد تا محدوده حرکتی پا را ارزیابی کند. دکتر برای آزمایش التهاب تاندون عضله منبسط، از بیمار می خواهد تا پا را به سمت پایین خم کند و سپس در همان حال انگشتان پا را به سمت بالا بکشد. اگر بیمار در این حالت احساس درد داشته باشد، ممکن است التهاب تاندون عضله منبسط ،علت درد باشد. اگر بیمار احتمال بدهد که بیمار دچار شکستگی استخوان، یا خار استخوانی باشد، درخواست عکس برداری با اشعه ایکس را از پا می دهد.
دیگر آزمایشات می تواند شامل :

  • آزمایش خون که می تواند بیماری هایی مثل نقرس را تشخیص دهد.
  • MRI جهت تشخیص آسیب عصب پرونئال

راه‌های درمان درد پا چیست؟


چون کف پا وزن کل بدن را تحمل می کند، یک آسیب خفیف در صورتی که درمان نشود، می تواند منجر به یک آسیب شدید و جدی شود. اگر آسیبی به پا وارد شده باشد، دریافت درمان سریع بسیار مهم می باشد . درمان بسته به علت ایجاد کننده مشکل ممکن است شامل:

درمان های اولیه

درمان های اولیه پا درد در خانه بسیار مهم هستند و شامل:

  • استراحت، با جلوگیری از هر فشار اضافی بر ناحیه آسیب دیده، باعث ترمیم بافت ها می شود. اگر بیمار برای راه رفتن دچار مشکل است باید از عصا استفاده کند. استفاده مناسب از قوزک بند و محافظهای پا می تواند به استراحت ، راحتی و حمایت ناحیه آسیب دیده کمک کند.
  • سرد کردن ناحیه درد ،نباید بیش از 20 دقیقه ادامه یابد و یخ را می توان در یک کیسه پلاستیکی یا در یک حوله بپیچید. ازکیسه های یخی موجود در بازار استفاده نکنید ،چرا که معمولا بیش از حد سرد می شوند. اگر زیاد احساس ناراحتی می کنید، فورا سرد کردن را متوقف کنید. کمپرس و بالا نگهداشتن پاها، از ورم ناحیه آسیب دیده جلوگیری می کند.

داروها

دو نوع داروی بدون نسخه وجود دارد، که می تواند به کاهش درد و ورم پا کمک کند.استامینوفن (تیلنول) درد را کاهش می دهد، در حالی که داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند آسپیرین، ایبوپروفن(موترین) یا ناپروکسن(ناپروسین)می تواند همزمان درد و التهاب را برطرف کند. در هنگام مصرف این داروها باید به دوز و مقدار مصرف آنها دقت کنید که بیش از مقدار مشخص شده روی برچسب راهنمای دارو نباشد.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی یکی از راه های موثر برای درمان انواع علت های پا درد است. دکتر پس از تشخیص درد پا، براساس آن از درمانهای مختلفی برای کاهش درد و افزایش عملکرد بیمار استفاده می کند. دکتر نه تنها درد پا را درمان می کند بلکه به بیمار کمک می کند تا علت درد را فهمیده و از تکرار دوباره آن در آینده جلوگیری کند. اغلب علت پا درد بدلیل چندین فاکتور مختلف است و درمانهای متنوعی مانند ورزشها و چندین حرکات تقویت کننده، کفش طبی وحرکات کششی ممکن است تجویز شود. فیزیوتراپی در کاهش درد مشکلات پا مانند عدم تعادل مکانیکی پا، میخچه و پینه، زخم پا،التهاب تاندون،کشیدگی مکرر قوزک پا و آسیب عصب محیطی، التهاب تاندونهای عضله منبسط و آسیب عصب پرونئال.

ماساژ

یک ماساژخوب پا می تواند به داشتن احساس بهتری در پا کمک کند. ماساژ می توند به آرامش پا و کشیدگی و تسکین ماهیچه ها کمک کند و ورم را که باعث درد می شود، کاهش دهد. ماساژ نقاط ماشه ای، شامل یافتن نقاط حساس در پای بیمار است و درحالی که پا را خم و می کشند آن نقاط را فشار می دهند. این نقاط حساس مانند یک نوار یا برآمدگی زخم کوچک است. ماساژ باعث جریان بهتر خون و دستگاه لنفاوی و کشیدگی ماهیچه ها شده و به انعطاف بیشتر پاها کمک می کند.

شاک ویو تراپی

شاک ویو تراپی یکی دیگر از راه های درمان برخی از علت های پا درد است. شاک ویو تراپی اکستراکوپورال(ESWT) یک روش غیر تهاجمی است که برای درمان دردهای مزمن پاشنه پا، التهاب رباط کف پا، سندورم خار پاشنه، التهاب تاندون آشیل و دیگر مشکلات پا به کار می رود. دکتر برای انتقال کامل امواج شاک ویو ،دسته دستگاه را به آرامی روی ناحیه آسیب دیده قرار می دهد. محل قرار دادن اپیلکاتور همراه با اندازه فرکانس ضرب دستگاه با نظر بیمار مطابقت داده می شود. زمانی که بیمار احساس راحتی کند، انرژی به تدریج و در طی چندین دقیقه افزایش می یابد، تا زمانی که درمان کامل شود. این روش از امواج فشار درمانی برای هدف قرار دادن مستقیم محل درد استفاده می کند. کل مراحل درمان فقط حدود15 تا 35 دقیقه طول می کشد.

تحریک الکتریکی (TENS)

یک روش درمان درد پا، استفاده از تحریک الکتریکی است که بویژه برای تحریک کف پا(سطح کف پا) طراحی شده است. تحریک الکتریکی به کاهش درد کمک کرده و بر ماهیچه ها اثر می گذارد. استفاده از تحریک الکتریکی) تحریک الکتریکی اعصاب بدن از طریق پوست) به طور مؤثر از ارسال سیگنالهای درد به مغز جلوگیری می کند.سپس استفاده از EMS (تحریک الکتریکی ماهیچه) با فرکانس پایین روی ماهیچه های پا و کف پای بیمار اثر گذاشته و به بهبود جریان خون در نواحی مشخص شده کمک می کند . این کار به افزایش جریان خون حاوی مواد تقویت کننده و اکسیژن به بافت کمک کرده و مواد سمی را از آن ناحیه دور می کند. تحریک الکتریکی ماهیچه ،ضعیف تر می باشد اما تاثیر کارامد آن برای کاهش درد طولانی مدت است و همچنین به ترمیم و درمان بافت کمک می کند.

ورزش

با کمک گرفتن از برخی ورزش ها می توان پا درد را تسکین داد. برخی از این ورزش ها عبارت اند از:

چرخش پا

برای انجام این ورزش یک غلتک پا را زیر پاشنه پا قرار دهید. آنرا به سمت سینه پا بغلتانید و سپس به طرف پاشنه برگردانید. این حرکت را 10 بار تکرار کنید، سپس پای خود را عوض کنید. این حرکت را می توانید در حال ایستاده یا نشسته انجام دهید. چندین بار در روز این ورزش را تکرار کنید.

کشش ماهیچه ساق پا

برای انجام این ورزش سینه پا را در مقابل دیوار نگه داشته و پاشنه پا را روی زمین قرار دهید. پا را به آرامی به سمت دیوار خم کنید و به مدت 15 ثانیه نگه دارید. این حرکت را با پای دیگر خود انجام دهید. هروز چندین بار اینکار را تکرار کنید.

بالا کشیدن ماهیچه ساق پا

برای انجام این ورزش در مقابل یک دیوار بیاستید در حالی که پاهایتان چند سانتیمتر از هم فاصله دارد، برای حفظ تعادل دستهای خود را به آرامی روی دیوار قرار دهید. پاشنه های خود را تا جایی که می توانید از زمین بلند کنید و برای چند ثانیه نگه دارید. پاشنه ها را به آهستگی و سه برابر زمانی که برای بالا بردن آن طول کشید، بروی زمین بگذارید. 15 بار این حرکت را تکرار کنید. و در طول روز چندین مرتبه آنرا انجام دهید.

چگونه از دردهای مزمن پا پیشگیری کنیم؟


برای پیشگیری از دردهای مداوم پا نکات زیر را رعایت کنید:

  • کفش های راحت، جادار و نرم را انتخاب کنید.
  • کفشهایی پاشنه بلند و نوک تیز نپوشید.
  • وزن مناسب و متعادل داشته باشید.
  • قبل از انجام ورزش های شدید، نرمش و حرکات کششی انجام دهید.
  • بهداشت پا را رعایت کنید.
  • همیشه در محیط بیرون برای حفاظت پاها از کفش استفاده کنید.